torsdag 16. april 2009

Hvorfor tar ikke folk toget?

Mange stiller seg spørsmålet: Hvorfor tar ikke folk toget? Jo, det skal jeg fortelle dere. Førstkommende mandag har jeg et møte i Oslo, og var på tanken å ta nattoget nedover. Det fordrer imidlertid at jeg får en sovekupé, da jeg må ha litt privatliv for å få nattesøvnen. Jeg gikk inn på NSBs hjemmesider, og fant ut at en billett med nattoget Trondheim-Oslo, inkludert sovekupé koster kr 1729,-.



Norwegian befrakter meg derimot med fly til Oslo søndag kveld for kr 450,-. Da kan jeg ligge på hotell, våkne god og uthvilt mandag morgen og fortsatt ha penger til gode. Og folk spør hvorfor ikke folk tar toget. Det er vel simpelten fordi vi ikke er millionærer.

3 kommentarer:

  1. Ja ... for en gangs skyld er vi helt enige. Jeg har stor respekt for deres syn på privatisering av tog, ruter og vedlikehold av skinnegang: Likevel har jeg sterk tro på at det offentlige kan få til mye mer av det samme som Norwgian. Mekanismene i det offentlige Norge er ofte helt på trynet, og holdningene til en mer fargerik stat og kvikkere kommuner er semmer.

    Jeg tror ikke at alt handler om marked og etterspørsel, selv om det selvfølgelig er en viktig del av det. Dette handler generelt om motivasjonsfaktorer, inspirerende arbeidsplasser, holdninger, høy moral og skikkelige ledere. Da er inntektene til folk viktige, men ikke bare. Man burde være stolt av arbeidsplassen sin selv om man jobber i det offentlige. Jeg er ofte flau, da jeg jobber dobbelt så hardt som mange andre.

    Jeg tror absolutt på å prøve nye innfallsvinkler i organiseringen av offentlig sektor, og er til og med enig i at byråkratiet og lovverket er for tungt. Den store forskjellen her handler ofte om sosialdemokratisk redsel for større forskjeller blant folk. Her jeg sitter vet jeg at Norwegian ikke lager større forskjeller i befolkningen, så selskapet er et glimrende eksempel på vellykket konkurranse. Jeg vil ha variasjon i tilbud, variasjon som fungerer, og som gir hele den norske befolkningen fordeler. Så, sosialdemokratiet må nyansere og kvitte seg med forstokkethet, som jeg synes andre partier også bør prøve.

    Takker for meg.
    Øyvind Langaas

    SvarSlett
  2. Jeg mener Norwegian har gitt flere mulighet til å benytte seg av fly når man har behov for det, altså jevner man ut sosiale forkjeller med konkurranse. Før Norwegian kom på banen som konkurrent til SAS, kostet det skjorta, slipset og hele dressen å fly innenlands i Norge. Nå er vi ned på priser som vanlige folk og bedrifter kan leve med. Konkurranse er alltid sunt, uansett bransje.

    Hovedteorien er følgende:

    Når folk skal bruke egne penger på seg selv, vil man være opptatt av kombinasjonen mellom kvalitet og pris.
    Når folk skal bruke egne penger på andre, vil prisen i stor grad bestemme valget.
    Når folk skal bruke andres penger på seg selv, vil prisen være underordnet, mens kvaliteten er grunnlag for det valget man tar.
    Det siste alternativet er når det offentlige bruker penger. Altså folk som bruker andres penger på andre. Da vil man tendere til å drite i både pris og kvalitet. Man risikerer derfor i alt for mange situasjoner å få et dårlig og dyrt produkt.

    SvarSlett
  3. Jeg var Zambia/Tanzania en gang i tiden. Togene og skinnene var sponset av Nord Koreas bistandsbudsjetter. Det var ikke dyrt å reise der, i disse marxistiske statene, men fy så gammelt utstyr, dårlig komfort og stygg kjøring. Man fikk ikke mat og drikke på en tur tvers over halve Afrika, fordi det hadde vært hellig dager og nasjonaldag i forkant. Så slike korkete systemer slår dårlig ut i flere retninger. Jeg kan love at jeg ikke eier et snev av den formen for sosialisme.
    Jeg tar veldig mye tog fordi jeg ikke har lappen og bil, og jeg sparer rundt hundre kroner pr. 160 km ved å ta Timebuss, og bare en rushkø kan stoppe turen. Det skjer nesten aldri. Et godt eksempel på god konkurranse som fungerer. Jeg vet at ikke alle har slike bussruter i Norge. Hadde man fått til dette på landsbasis med strenge krav til NSB om å fylle vognene og kvalitet for å få drive (tenker da på typer konkurranseutsetning), er jeg sikker på at det ble andre boller i samferdselssektoren.
    Ha en fin dag, selv om det er 1. mai ;-)

    SvarSlett