Fylkestingets flertall er ivrige når det gjelder å få bilistene til å betale ytterligere en gang for de veiene man kjører på, i tillegg til at man har betalt for dem 3-4 ganger før. Den nye trenden er ikke bare fullfinansiering med bompenger. Prosjektet på E6 Øst skal bilistene betale mer enn veien koster. Det har også blitt lansert forslag om at man skal kreve ytterligere bompenger for å finansiere jernbanen.
Bompenger er en ekstraskatt som bilistene burde slippe, de skal tross alt betale 700 milliarder kroner i bilavgifter de neste 10 årene, mens man får igjen kun 218 milliarder til vei. Da er det direkte urimelig at man i tillegg skal betale bompenger.
Vedtaket i Fylkestinget er direkte til skade for å få statlige veimidler. Det er grundig dokumentert at bompenger kommer i stede for statlige midler, ikke som et tillegg.
Det er imidlertid et parti som skiller seg ut. Partiet som vil rive hver eneste bomstasjon i Norge. Partiet som vil stopp landeveisrøveriet en gang for for alle, og bygge skikkelige veier uten bom. Partiet som var villige til å gå ut av Byrådet i Bergen i sin kamp mot bompengene. I høst kommer Fremskrittspartiet til makten og begynner å bygge veier i dette landet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar