onsdag 18. februar 2009

Moral og etikk

Moralens voktere, for en stor del konservative religiøse som hevder sin rett til å styre andre menneskers liv. Denne gruppen, med Laila Dåvøy (KrF) i spissen er nå i harnisk over at Fremskrittspartiet kan driste seg til å foreslå at Norge skal følge det jeg mener er en grunnleggende menneskerettighet, retten til å få avslutte sitt liv hvis man ønsker det. Nederland og Sveits er blant landene som gjør det allerede i dag.

Jeg mener det er forkastelig og umoralsk å nekte dødssyke personer med store smerter retten til å kunne dø på en verdig måte. Når vi snakker om dyr som er skadd eller syke, er det bred enighet om at det eneste "humane" er å avlive dem, og la dem slippe å lide. Når det gjelder mennesker er det stikk motsatt. Da er visstnok det eneste moralske å kunstig holde folk i live med store smerter, mot sin vilje. Det er etter mitt syn direkte forkastelig. Retten til liv inneholder etter mine prinsipper også retten til en verdig slutt, og jeg er glad flertallet i Fremskrittspartiets programkomié fremmer debatten Dåvøy vil tie ihjel.

Fundamentalistene hevdet også sin moralske definisjonsrett under behandlingen av bioteknologiloven. Da var det "umoralsk" å tukle med skaperverket, de burde heller sette seg ned og studere litt naturvitenskap og darwinisme. Jeg er overbevist om at for eksempel genforskning kan gi oss muligheten til å kurere eller lindre en rekke sykdommer vi nå står hjelpeløse ovenfor. Er det moralsk å nekte syke mennesker hjelp?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar